onsdag 3. november 2010

Lekser - hvordan tilpasse dem til alle?

Leseleksen gjør vi via Lotto og Memory med ordbilder. Vi deler opp leksen i ordbilder i to sett. Så legger vi ett av settene i foto- eller fotballkortlommer som Lottobrett og det andre settet er Lotto-kort. Så spiller vi! Noen ord som er ekstra interessante som feks navn på elevene eller lærerene benytter vi også til Memory.

Å trene korttidshukommelsen er svært viktig for vår datter så Memory i så måte er svært nyttig. Ingen vits i å gjøre det for vanskelig eller for lett. Da faller motivasjonen og vi må avbryte.

Så lenge det er mulig å gjøre noe gøy med leksene går de som en lek... bokstavelig talt.

Leseleksene er takknemlige slik. Det er vanskeligere med opplæring i å skrive tall og bokstaver. Der må vi finne noen gode idéer. Det er et godt opplegg for dette utarbeidet av lærere ved Stenbråten skole i Søndre Nordstrand i Oslo. Dette innlæringsverktøyet ønsker vi å lære oss.

2 kommentarer:

  1. Vil gjerne høre mer om dette.. Det å lære å skrive for skolejenta for eksempel: har dere vært borti 'Skrivedans'? Tenker det er viktig for dere voksne at innlæringen for skolejenta er lystbetont også :-)

    SvarSlett
  2. Hei Kari Anna!

    Jeg har hørt om skrivedans, vet de hadde dette i barnehagen en gang. En ergoterapeut i bydelen vår er god på dette, hun er også vår koordinator. Har det noe for seg altså, for skriveopplæring i skolen? Kan det også benyttes hjemme?

    Det funker alltid best når innlæringen er lystbetont for både voksne og barn, ja :-)

    SvarSlett