mandag 22. november 2010

Skriveopplæring for alle

Det å kunne skrive er vel en av de opplevelser av mestring som er av størst betydning for oss. Ikke alle har like lett for det, i alle fall ikke håndskrift.

Noe av det som fungerer godt for vår datter er å skrive etter prikkede linjer, men det gir ikke alltid riktig strategi i forhold til å lære seg hvor du starter og hvor du fortsetter og ender streken(e).

Noe som fungerer godt er å skrive med fingeren på Smart Board. Da kan man gli bevegelsen uten mellomting som en blyant eller penn.

Vi har også kommet til at vi vil lage bokstavformene som beskrives som en av øvelsene i Lese- og skriveopplæringen beskrevet i boken Les Lett av Iréne Johansson, Karlstadmodellens bok 5. Disse skal man først lage selv, og så følge fordypningen i formen med fingeren mange ganger for å føle bevegelsen. Vi skal male sporet i formen i den fargen som den har i Karlstadmodellen. Disse formene kan vi også benytte til mange andre øvelser.

I dagens samarbeidsmøte på skolen ble vi enige om at disse formene skal de lage i aktivitetsskolen når det er håndarbeidsaktiviteter som er en gang i uken. Flere andre barn kan nok ha behov for samme materiell og øvelse.

Om et par uker kommer ergoterapeuten i bydelen vår og arrangerer skrivedans for klassen. Det blir gøy!

Jeg forhørte meg litt med en engasjert spesialpedagog som jobber i barnehage. Hun foreslo å tegne border av ulike typer for å øve på skriveteknikk. Super idé! Det gjorde vi på skolen da jeg var barn også. Gjør man ikke det lenger, tro? Hun sa også vi burde tegne mange trekanter, firkanter og sirkler for å øve på de ulike strekene i bokstavene. Genialt! Det enkle er ofte det beste har jeg hørt noen si... Gjenstår å se om vi klarer å motivere 6-åringen til å gjennomføre men bedre enn å gå rett på å kopiere bokstavene, annet enn de enkleste, tror jeg dette er.

4 kommentarer:

  1. Så deilig for datter'n din å ha en så engasjert mamma :-) At du engasjerer deg kommer også de andre elevene til gode! Det er ikke lett for noen 1.klassinger å skrive disse "kryptiske" tallene og bokstavene. Ikke er det lett å trene heller. Det MÅ forbindes med lek og moro. Tror det er lurt for oss voksne også jeg... Gleder meg til å følge utviklingen!

    SvarSlett
  2. Det gikk så fint med border! Mange bokstaver går helt fint også nå. Det er super trening å skrive på julekort blant annet :-) Det enkleste er da at vi sammen skriver de bokstavene hun ikke er trygg på.

    SvarSlett
  3. Jeg kan anbefale de fine heftene man får i bokhandelen. Både de man skriver med tusj i som kan vaskes bort og de som man kan skrive med blyant i. Det er motiverende med fine farger og illustrasjoner. Dessuten hjelper det å gi instruksjon med faste uttrykk som; loddrett strek, vannrett, fra midten mot høyre, bue til venstre osv som barnet etterhvert gjentar høyt. Det blir en hjelp til å huske hvordan man tegner bokstavene. Nå går det veldig fint med skrivingen synes vi og opplever stor fremgang :) Vi prikker alle bokstaver fremdeles men hun har lært det viktigste; å benytte rett strategi ved skriving av de fleste bokstavene.

    SvarSlett
  4. ... nå har det gått noen måneder til og vi synes progresjonen er bra! Nå skriver hun ennå flere bokstaver spontant, navnet sitt blant annet. Litt uklart noen ganger med dog :) En del tall skriver hun også uten hjelp. Men aller viktigst - det å skrive er blitt det morsomste! Det er favorittleksen, hun elsker å skrive. Hun velger helst at vi prikker først når vi jobber strukturert men skal vi gjøre noe utenom som å skrive kort eller annet så skriver hun gjerne noen bokstaver på egen hånd. Skriveglede!

    SvarSlett