fredag 14. juni 2013

Sakkyndig vurdering

For noen uker siden ble vi invitert til å møte PPT i forbindelse med ny sakkyndig vurdering for vår datter, for de neste tre år. PPT observerer på skolen, snakker med lærere og oss foreldre.

Innledningsvis ble jeg spurt om hva jeg synes om skolegangen hittil, sånn rent bortsett i fra at det ikke ble akkurat som vi ønsket og forventet. Skolen har jo ikke innfridd ønskene om et godt språkstimulerende miljø med tegnbruk.

Vi snakket litt frem og tilbake og gikk gjennom hva som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra. Stasjonsundervisningen fungerer supert, det har den gjort siden første klasse. Det var også mye annet positivt å fremholde.

Jeg synes alle bør kunne være i samme klasserom det meste av tiden. Det krever tilpasset undervisning og lite tavleundervisnig og "forelesning". I så fall må det benyttes tegn som støtte av den som foreleser i tillegg til annen visualisering. Det funker ikke så godt hos oss. Så det blir oppdeling i to grupper i stedet. En gruppe går til et mindre rom og får egen undervisning av spesialpedagog eller assistent.

Rådgiveren fra PPT svarte på min bekymring i forhold til dette og annet med at "når man velger vanlig nærskole må man regne med at man ikke får like god faglig undervisning som i en spesialgruppe".

Jeg ble mildt sagt litt overrasket over at dette er innstillingen, holdningen til PPT.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar